8 lat minęło jak jeden dzień...
8 lat minęło jak jeden dzień...
Marcin Gugulski Marcin Gugulski
1015
BLOG

Kiedy tramwaj z Ochoty przez Mokotów do Wilanowa?

Marcin Gugulski Marcin Gugulski Polityka Obserwuj notkę 5

24 listopada 2005 roku (*)

 

Za kadencji i z inicjatywy Prezydenta m.st. Warszawy Lecha Kaczyńskiego Rada m.st Warszawy podjęła uchwałę nr LXII/1789/2005 w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku:

1. Przyjmuje się Strategię Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku, stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały [w której to strategii na str. 28-29. w dziale „System rozwoju transportu publicznego” w rozdziale „Program 1.6.2 Rozwój systemu transportu publicznego” w podrozdziale „Tramwaje” obok zamiaru zmodernizowania czterech istniejących linii tramwajowych zapisano, iż „Zostaną zbudowane [cztery] nowe trasy tramwajowe”, w tym m.in. „Banacha – pl. Unii Lubelskiej – Wilanów”, czyli z Ochoty przez Mokotów do Wilanowa].

2. Zobowiązuje się Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawa do realizacji oraz monitorowania, oceny i aktualizacji Strategii.

(*) 24 listopada 2005 r. to miesiąc (i 1 dzień) po II turze wyborów prezydenckich, w której popierany m.in. przez PiS Prezydent Warszawy prof. Lech Kaczyński wygrał (8.257.468 głosów) z popieranym m.in. przez PO i SLD wicemarszałkiem Sejmu przewodniczącym PO Donaldem Tuskiem (7.022.319 głosów) i dzień po uznaniu przez Sąd Najwyższy ważności tych wyborów.
To miesiąc (bez 1 dnia) przed zaprzysiężeniem Lecha Kaczyńskiego na Prezydenta RP.
To rok (i 8 dni) przed objęciem urzędu Prezydenta Warszawy przez Hannę Gronkiewicz-Waltz.
To 8 lat i 10 dni temu…

 

18 czerwca 2013 roku

Obiecywali, że zbudują tramwaj do Wilanowa? Obiecywali. A zbudowali? Tak, ale przed wojną!

Tramwaje jeździły do Wilanowa aż do 1944 roku, a i potem, po powojennej odbudowie, jeszcze przez wiele, wiele lat... Dziś z Wilanowa i dolnej części Mokotowa można do centrum miasta oraz na Górny Mokotów, Okęcie, Ochotę, Wolę itd. dojechać jedynie samochodem, autobusem lub rowerem (albo dojść piechotą…).

 

3 grudnia 2013 roku

Rada Dzielnicy Mokotów i Rada Dzielnicy Wilanów na wspólnej sesji (ale bez udziału Rady Dzielnicy Ochota) podejmują niemal jednobrzmiące uchwały:

1. Rada Dzielnicy … wnioskuje o pilne podjęcie niezbędnych działań w celu budowy linii tramwajowej do Wilanowa – etap I na odcinku od ul. Puławskiej [na Mokotowie] do Pętli Pałacowa [w Wilanowie].

[nasz Klub Radnych PiS w Dzielnicy Mokotów wnioskował, by ten punkt brzmiał:

1. Rada Dzielnicy … wnioskuje o pilne podjęcie niezbędnych działań w celu budowy linii tramwajowej z Ochoty przez Mokotów do Wilanowa (od ul. Stefana Banacha do Pętli Pałacowa).

[ale nasza poprawka została odrzucona]

2. Rada Dzielnicy … wnioskuje o wprowadzenie do budżetu m.st. Warszawy na rok 2014 oraz do Wieloletniej Prognozy Finansowej m.st. Warszawy zadania dotyczącego budowy linii tramwajowej do Wilanowa.
3. Stanowisko podlega przekazaniu Przewodniczącej Rady m.st. Warszawy i Prezydentowi m.st. Warszawy.
4. Wykonanie stanowiska powierza się Przewodniczącemu Rady Dzielnicy …

 

Fragmenty obszernego stanowiska Klubu Radnych PiS w Dzielnicy Mokotów (omówienie):

Klub Radnych PiS opowiada się za budową nowej linii tramwajowej z Wilanowa przez Dolny i Górny Mokotów na Ochotę.

Mokotowscy radni PiS od dawna konsekwentnie starają się o udrożnienie komunikacji wewnątrz Mokotowa oraz Mokotowa z innym częściami naszego miasta.

Za kadencji i z inicjatywy Prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego Rada Warszawy podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia Strategii Rozwoju Miasta Stołecznego Warszawy do 2020 roku. Uchwała ta nadal obowiązuje, a jej §2 zobowiązuje Prezydenta m.st. Warszawy do realizacji tej Strategii, w której na str. 28-29. zapisano, iż zostaną zbudowane cztery nowe trasy tramwajowe, w tym m.in. Banacha – pl. Unii Lubelskiej – Wilanów.

Poprawa sytuacji komunikacyjnej Mokotowian koniecznie wymaga m.in. lepszego połączenia Mokotowa Dolnego z Górnym oraz całej naszej dzielnicy z Wilanowem, Ochotą i z zachodnią częścią Warszawy (a więc na osi wschód-zachód). Do osiągnięcia tych celów konieczna jest budowa od dawna planowanej linii tramwajowej z Wilanowa przez Mokotów na Ochotę. Trasa tramwaju prowadziłaby z pętli Pałacowa na Wilanowie, Aleją Rzeczypospolitej, mokotowskimi ulicami: Jana III Sobieskiego, Belwederską, Spacerową, Goworka oraz Rakowiecką i Rostafińskich – na Ochotę, do pętli Banacha i ul. Grójeckiej.

Dla Mokotowa szczególnie ważna jest realizacja całości zaprojektowanej linii tramwajowej, w tym budowa połączenia naszej dzielnicy z Ochotą. Tramwaj z Wilanowa tylko do ul. Puławskiej niestety nie skróci istotnie czasu komunikacji w stosunku do czasu jazdy autobusem, natomiast przeprowadzony zgodnie z projektem z Wilanowa do ul. Stefana Banacha skróci nawet kilkukrotnie (co jest bardzo rzadką i pożądaną sytuacją) czas połączenia Mokotowa z Ochotą.

Dla radnych PiS w Dzielnicy Mokotów ważne jest udrażnianie komunikacji w całej naszej dzielnicy, a tylko przeprowadzenie w pełnym wariancie trasy na Ochotę jest inwestycją cenną dla całego Mokotowa, przyczyniająca się do rozładowania korków na nielicznych ciągach komunikacyjnych prowadzących przez skarpę mokotowską oraz z Mokotowa na Ochotę i do innych zachodnich dzielnic miasta.

W kontekście planu rozbudowy trakcji tramwajowej należy stwierdzić, że skróci ona czas komunikacji wewnątrz Mokotowa oraz z innymi dzielnicami tylko w wypadku dokonania niezbędnych inwestycji w celu udrożnienia komunikacji autobusowej i samochodowej, w tym szczególnie:

a) równocześnie z budową linii tramwajowej wzdłuż ul. Jana III Sobieskiego powinny zostać zrealizowane od dawna zaplanowane bezkolizyjne skrzyżowania ul. Sobieskiego z al. Wincentego Witosa/al. Władysława Sikorskiego i z pobliską ul. Idzikowskiego.

b) niezbędna jest również realizacja dawno planowanych, a nawet w niektórych wypadkach wpisanych do planów budżetowych, ale usuniętych z nich przez rządzącą miastem koalicję, inwestycji drogowych:

- budowa bezkolizyjnych skrzyżowań na osi al. W. Sikorskiego/Dolina Służewiecka z ul. św. Bonifacego, al. Wilanowską i ul. Nowoursynowską;

- poszerzenie al. Wilanowskiej na odcinku pomiędzy ul. Puławską a ul. Wołoską;

- poszerzenia ul. Wołoskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Jana Pawła Woronicza do skrzyżowania z ulicami Antoniego Odyńca i Racławicką

- przebicie ul. Woronicza do ul. Żwirki i Wigury (kluczowe dla udrożnienia przepływu ruchu kołowego z Mokotowa w kierunku zachodnim).

Realizacja tych inwestycji stanowi konieczny warunek poprawy komunikacji Mokotowa (a także Wilanowa i Ursynowa) ze Śródmieściem oraz z Ochotą i innymi zachodnimi dzielnicami stolicy. Budowa wymienionych połączeń i skrzyżowań bezkolizyjnych pozwoliłaby również udrożnić bardzo dziś utrudnioną komunikację pomiędzy Dolnym a Górnym Mokotowem.

Z powyższych względów Klub Radnych PiS wnosi o wprowadzenie wyżej wymienionych inwestycji do Wieloletniej Prognozy Finansowej i nadanie im statusu najpilniejszych inwestycji komunikacyjnych w mieście.

Zobacz galerię zdjęć:

...a tramwaju z Ochoty przez Mokotów do Wilanowa jak nie było tak nie ma.
...a tramwaju z Ochoty przez Mokotów do Wilanowa jak nie było tak nie ma.

66 lat, czyli już - dzięki PiS - w wieku uprawniającym do emerytury, ale jeszcze nie składam broni, pracuję, piszę, liczę itd. 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka